۱۳۹۲ آذر ۱۷, یکشنبه

لیسه عالی شهید بصیر بغرا

لیسه عالی شهید بصیر بغرا در قریه بغرا ولسوالی مالستان موقعیت دارد،لیسه مذکور نخست در سال 1370هجری شمسی توسط «حاجی رحیم نبی زاده» یکی از تحصیل کرده های بغرا و همکاری مردم تاسیس گردید، به خاطر نبود جای و امکانات درسی دانش آموزان در حسینیه بالاسر بغرا آموزش میدیدند، از آنجاییکه در آن زمان به نسبت عدم دولت واحد و نظام  مرکزی نیاز شدید دانش آموزان از قبیل کتب درسی، تخته و تباشیر و ساییر مواد آموزشی بر آورده نمیشد، شاگردان از کتب درسی ایرانی استفاده می کردند زیرا در آن روزگار مجاهدین و گروه ها بر مردم حکومت می کردند، هم چنان سردمداران آن روز اصلا به فکر کارهای فرهنگی و آموزشی نبودند بلکه گاهگاهی با تازیانه دینی برخی را برچسپ بی دینی و گمراهی میزدند که در این میان نقش آخوند ها و قشر روحانیت پر رنگ بود. در واقع میخواستند جامعه را با شعار ها و ترفند های زیرکانه شان به قهقرا وعقب بر گردانند.
عکس
«حاجی رحیم نبی زاده» با تلاش و پشتکار بی شایبه با کمک مردم توانست برای سه سال مکتب را زنده نگه دارد، با تاسف که پس از سه سال چرخه مکتب از حرکت بازماند و دانش آموزان هر کی به گوشه و کناری پخش و پراکنده شدند.
 پس از فروپاشی رژیم طالبان در عقرب ۱۳۸۰ه.ش جرقه کوچکی زده شد که هوش و گوش مردم کم کم باز شد و بخود آمدند این بار تصمیم آگاهانه گرفتند؛ بنا به همت و عزم هوشمندانه مردم بغرا با همکاری انسان دوستانه ی برادران چون: «حاجی مهرابی»، «عبدالقیوم کریمی»، « محمد رضا بصیر»، «صمد علی نظری» و «عبدالکریم اشرفی» که دواطلبانه و رایگان برای یک سال تدریس نمودند. بدین طریق بدنه نیمه جان معارف در بغرا، جان دوباره گرفت.
 در بهار ۱۳۸۱هجری شمسی «حاجی فصیحی» که به نمایندگی از قریه بغرا جهت ثبت مکتب به وزارت معارف در کابل آمد وی با همکاری « غلام حیدر کارگر» مجوز لیسه شهید بصیر را رسما از وزارت معارف دریافت نمودند، که در ثبت و راجستر مکتب تلاش فروان بخرج دادند بویژه غلام حیدر کارگر، زحمات شان قابل قدر است و خدمت بی بدیلی را برای فرزندان وطن انجام داده است که در خور ستایش است.
 در بهار 1381هجری شمسی عده ی به غزنی رفته پس از سپری نمودن امتحان ویژه، رسما پرسنل مکتب شهید بصیر مشخص و انتخاب گردید که اسامی شان به شرح ذیل اند:
شماره
نام و نام خانوادگی
تحصیلات
سمت
1
محمد ظریف خان
ماستر علوم اجتماعی از روسیه
مدیر و معلم
2
محمد موسی تورن
فوق دیپلم
سر معلم و معلم
3
محمد نبی مهرابی
متوسطه و تحصیلات خصوصی
معتمد
4
عبدالواحد سهرابی
لیسانس
معلم
5
محمد رضا بصیر
دیپلم
معلم
6
کبری حسنی
دیپلم
معلم
7
عبدالکریم اشرفی
دیپلم
معلم
8
معصومه اشرفی
دیپلم
معلم
9
شریفه رضایی
دیپلم
معلم
10
لطیفه اشرفی
دیپلم
معلم
11
شکیلا جاوید
دیپلم
معلم
12
صمد علی نظری
متوسطه
معلم
13
عوض حسنی
تحصیلات خصوصی
معلم
14
مسلم عادلی
.
ملازم
15
ابراهیم مجاهد
.
ملازم
 
افراد یاد شده  رسما از طرف وزارت معارف به عنوان استاد انتخاب گردیدند که درس را به صورت رسمی در زیر خیمه ها آغاز نمودند، با اینکه امکانات کافی در دسترس نبود ولی پسران و دختران با اشتیاق فروان در زیر خیمه ها در زیر نور آفتاب و بارش باران درس خویش را دنبال می کردند.
عکس
         مدت سه سال شاگردان در زیر خیمه های پاره پاره درس های خویش را ادامه دادند. در سال ۱۳۸۴ دولت از طریق پروژه همبستگی ملی با توافق مردم قریه های بغرا و القبلان ساختمان مکتب را احداث نموده و هزینه اعمار این ساختمان مبلغ 80000دالر امریکایی بود که  ده فیصد از بودجه ساخت مکتب به عهده  مردم محل گذاشته شده بود  و این ده فیصد بصورت نقدی نبود بلکه مردم سهم خویش را باید کار کنند که مردم به صورت گروپ بندی تقسیم شده و تهیه مواد اولیه از قبیل سنگ و ریگ و ماسه به عهده مردم گذاشته شده بود که مواد ذیل را از نقاط دور دست القبلان و کوتل غیغانتو تهیه نموده توسط موتر کاماز به محل کار انتقال میدادند، در این مورد مردم سهم فعالانه گرفته و ده فیصد سهم خویش را به وجه احسن ادا کردند. اما متاسفانه ساختمان مکتب به نسبت عدم هماهنگی درست مردم منطقه (شورا ها) و کم کاری پیمانکاران و موسسه همبستگی ملی و عدم نظارت دقیق و درست دولت نیمه تمام ماند که تا کنون ساختمان آن تکمیل نشده و دانش آموزان در داخل کلاس روی خاک درس میخوانند، در تابستان سال 1390 با تلاش نادر علی حجتی که فعلا وی به حیث مدیر و معلم ایفای وظیفه می نماید دیوار های داخلی کلاس پخته و سیمان کاری شد هم چنان پنجره های آن که باز بود شیشه بندی گردید و فضای داخل کلاس کمی بهتر از قبل شده و دانش آموزان از گرد و خاک و باد و باران تا حدودی نجات یافتند.
هم چنان به نسبت عدم ساختمان مجزا دانش آموزان هردو مکتب، لیسه ذکور شهید بغرا و لیسه اناث شهید بصیر بغرا از یک ساختمان در دو تایم قبل از ظهر و بعد از ظهر استفاده می کنند که این خود نیز مشکل کلان است که در فرا روی دانش آموزان و آموزگاران قرار گرفته است.
       در فصل زمستان دانشجویان کلاس های تقویتی و آمادگی کانکور در منطقه راه اندازی می کنند که دانش آموزان با داشتن علاقه شدید به درس با پشتکار فروان در موسم تعطیلی کلاس های تقویتی را در منطقه تعقیب می نمایند، عده ی نیز به منظور فراگیری درس و آمادگی جهت ورود به دانشگاه در کابل و غزنی با هزینه های نسبتا سنگین دروس خویش را تعقیب می کنند، لیسه عالی شهید بصیر با اینکه تازه تاسیس است خوشبختانه با تلاش استادان تا کنون بیش از پنجاه تن از دانش آموزان این لیسه به دانشگاه های کشور در طی سه سال اخیر راه یافته اند. و در امتحانات سراسری کنکور نتیجه مطلوبی را بدست آورده اند.
عکس
لیسه عالی شهید بصیر بغرا با پیشینه تاریخی سه دهه توانسته پس منظر خوبی از خود ارائه دهد، با اینکه شاگردان از عدم استادان مسلکی در رنج اند، و افرادی که از دانشگاه نیز فارغ شده اند به دلایل مختلفی از رفتن به منطقه سرباز می زنند و بیشتر دانش آموزان که در کلاس بالاتر قرار دارند کلاس پایین تر از خود را درس میدهند هم چنان عده ی که فعلا به سمت معلم مصروف اند از پیشینه معلمی و تجارب خوب معلمی برخوردار نیستند و هم چنان در راس مدیریت مکتب هم یک سری نواقص و کاستی های دیده می شود. امیدوارم در آینده نزدیک همه مشکلات و نواقص رفع گردیده و شاهد شکوفایی بیشتر سرزمین مان باشیم .
این لیسه با تمام مشکلات که فرا روی دانش آموزان و معلمین قرار داشت در سال 1387 هجری شمسی برای اولین بار توانست به تعداد 17 نفر را فارغ نماید که همه آنها با نمرات نسبتا خوبی توانستند به دانشکده های دلخواه شان راه یابند.

بر گرفته از: میچید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر